Tampere.Finland-brändikonsepti

Kasvava Tampere on aina yhtä tuttu ja kutsuva. Suomen vetovoimaisin kaupunki tunnetaan ennen kaikkea rennosta ilmapiiristään ja suurista hankkeistaan. Tampereelle on helppo sijoittaa, sijoittua tai poiketa käymään.

Tampere.Finland-brändi on kaikkien tamperelaisten yhteinen. Se kiteyttää Tampereen yhteisen asenteen ja kaupungin vahvan oman äänen. Tamperelaisuus saa nyt näkyä ja kuulua; ollaan siitä yhdessä ylpeitä!

Tampere.Finland-brändi jättää tilaa ihmisten omille tulkinnoille ja kutsuu vuoropuheluun. Se myös kiinnittää Tampereen kansainväliseen kontekstiin.

Tampereen brändi rakentuu kaupungin olemassa oleville vahvuuksille. Se kumpuaa Tampereen asenteesta, eikä siksi tarvitse mitään ylimääräistä. Se on yhtä konstailematon kuin kaupunki itse.

Yhteistä tarinaa rakentamassa

Tampereella on useita vetovoimatekijöitä ja positiivinen imago – niiden silmissä, jotka tietävät mikä ja missä Tampere on. Suomessa Tampere on vuodesta toiseen halutuin asuinpaikka, vetoavin opiskelukaupunki ja houkuttelevin matkailukohde. Tampereen bränditarinan kirkastamisella tavoiteltiin yhteistä viestiä, joka vie Tampereen kartalle myös kansainvälisesti. Yhteisellä tarinalla vahvistamme mielikuvaa ja kokemusta Tampereesta ja eri puolilta tulevien, eri tavoin kerrottujen viestien sisällön samankaltaisuus lisää sen vaikuttavuutta.

Tampereen kaupunki haki bränditarinaan pohjaa niin kuntalaisilta, matkailijoilta kuin yritysten edustajilta. Tuntemuksia ja näkemyksiä Tampereen olemuksesta kerättiin vuoden 2017 aikana mm. erilaisissa yritys- ja kulttuuritapahtumissa, verkkokyselyillä sekä Tampereen raati -mobiiliapplikaation avulla. Vastauksia saatiin yli 2000 kappaletta. Vuoden 2018 aikana kerätyn materiaalin pohjalta luotiin kaikkien yhteinen Tampere.Finland-brändikonsepti ja Tampereen tarina.

Lapset leikkivät lumessa Tampereen taidemuseossa Rajaportin saunalla Kisat Tampereen stadionilla

Yhteisen tarinan lähtökohdat

Tampereen tarina kertoo kaupunkia ja sen asukkaita yhdistävästä asenteesta. Tarinan sanoittamista varten kerättiin asukkaiden, matkailijoiden ja sidosryhmien näkemyksiä siitä, mikä on tamperelaisuuden ydin ja mikä erottaa tamperelaiset muista.

Näiden pohjalta syntynyt tarina toimii lähtökohtana koko Tampere.Finland-brändille ja rakentuu Tampereen ydinsanoille: idea, työ, tunnelma, muutos, kokemus ja koti. Vahva yhteinen tarina on tehty eteenpäin kerrottavaksi!

Tampereen tarina

Tampere.

Tampere on asenne. Se asuu meissä kaikissa ja on juurtunut syvälle harjumaisemaan. Täällä, kosken rannalla, on aina syntynyt ideoita. Niistä on tullut työtä – jopa kokonaisia yhteisöjä.

Kun yhdet koneet ovat hiljentyneet, uudet ajatukset ovat pian täyttäneet tilan. Kangaspakat ovat vaihtuneet koodinpätkiin ja mieleenpainuviin kokemuksiin.

Rosoisiin tiiliseiniin, yhä korkeammalle kiipeäviin ikkunariveihin on istutettu lupaus tulevasta. Vaikka kaupungin siluetti muuttuu, Tampereen tunnelma on aina tuttu.

Tämä on koti.

Ydinsanat

Tampereen ydinsanat (koti, tunnelma, kokemus, muutos, idea ja työ) ovat toteavia substantiiveja, jotka eivät itsessään sisällä arvolatausta (kuten vaikkapa innovaatio tai hyvinvointi). Sanojen yhteyteen ei tule liittää adjektiiveja tai muita määreitä (esim. hyvä idea, lämmin tunnelma).

Vähäeleiset, mutta silti tunteita herättävät ydinsanat jättävät tilaa henkilökohtaisille tulkinnoille. Tampereen kaupunki käyttää ydinsanoja omassa viestinnässään ja markkinoinnissaan. Ne, kuten koko Tampere.Finland-brändi, ovat yritysten, yhteisöjen ja muiden sidosryhmien vapaassa käytössä.

Etsitkö myös näitä?

Materiaalit kaikille

Tampere.Finland-materiaalit vapaasti käytettävissä

Materiaalit kaupungille

Kaupungin graafiset ohjeet ja materiaalit